image

Oruç nedir? / What is fasting in Islam? / روزا نېمىنى كۆرسىتىدۇ؟

روزا نېمىنى كۆرسىتىدۇ؟
ساۋم سۆزىنىڭ مەنىسى « تۇتۇش » دېگەنلىك بولىدۇ. پەرز قىلىنغان ساۋم، قۇرئان تۇغۇلغان ئاي بولغان رامىزاندا، فەجىر ( كۈن چىقىش )دىن كۈن پاتقىچە يەپ – ئىچىش ۋە جىنسى مۇناسىۋەتكە ئوخشاش بەشەرى پائالىيەتلەردىن يىراق تۇرۇپ، ئىنساننىڭ ئىچكى تۇيغۇسى ۋە ئازدۇرغۇچى نەپسىنى تىزگىنلەشنى كۆرسىتىدۇ. بۇ ئارقىلىق مەسئۇلىيەت ئېڭى ( تەقۋا )نىڭ يۇقىرى پەللىسىگە قاراپ ئىلگىرلىگەن يولدا، بىر بالداق يۇقىرى ئۆرلەش مەقسەت قىلىنغان ( 2:183 ).
روزا ئۆزىنى تۇتۇش بولۇپ، ئىنساننىڭ بېشىغا قانداق بىر مۇسىبەت كەلسە، ئۆزىنى تۇتالمىغانلىقتىن كېلىدۇ. گۇناھلارنىڭ مەنبەسى، ئاچچىقىنى باسالماسلىق، نەپسىنى باشقۇرالماسلىق، شەھۋىتىنى تىزگىنلىيەلمەسلىك، تىلىنى يىغالماسلىق… قا ئوخشاش سەۋەپلەرگە بېرىپ تاقىلىدۇ.
روزا رۇھ / مەنىۋىيەتنى ئوزۇقلاندۇرۇش ئۈچۈن بەدەننى ئاچ قالدۇرۇش بولۇپ، بۇ ئارقىلىق ئىنساننىڭ ماددىي تەرىپىنىڭ « ئىككىنجى » ئورۇندا تۇرىدىغانلىقىنى ئەسكەرتىدۇ. ئىنساننىڭ بىرىنچى تەرىپى – ئەقىل ئىشلىتىدىغان، تەپەككۇر قىلىدىغان، ئەسلەيدىغان، نەسىھەت ئالىدىغان، ئىشىنىدىغان، قىممەت يارىتىدىغان، ياخشىلىقنى يامانلىقتىن ئايرىيدىغان تەرىپىدۇر.

What is fasting in Islam?
The Qur’an speaks about infâq along with zakâh. Infâq is voluntarily sharing one’s wealth, property, and any other possession with others solely for the pleasure of Allah. The root word “nafaqah” means, “consumed, completed, finished.” In the literature on religion, the term nafaqah means “sharing something beneficial with a person needing it and expecting nothing in return.” The fact that the term is used in the transitive form indicates that this act of worship would be rendered invalid unless there is a recipient party.
The Qur’an devotes ample attention to infâq and encourages believers to make infâq. For instance, in the following âyah, the Qur’an says that infâq can lead one to Paradise, while stinginess can lead one to the Hellfire:
“As for him who gives [to others] and is conscious of Allah, and believes in the truth of the ultimate good – for him shall We make easy the path towards [ultimate] ease. But as for him who is niggardly, and thinks that he is self-sufficient, and calls the ultimate good a lie for him shall We make easy the path towards hardship and what will his wealth avail him when he goes down [to his grave]?”                                               (Layl 92:5-10)
The Qur’an presents infâq (charity) as an antidote for nifâq (hypocrisy). The Qur’an teaches believers to share both in abundance and shortage. The Qur’an clearly shows the contrast between infâq and nifâq. For instance, it speaks about hypocrites:
“Say: ‘You may spend [anything], willingly – or unwillingly, [pretending that you do it for the sake of Allah:] it shall never be accepted from you – for, verily, you are people bent on iniquity!’”        (Tawbah 9:53)
In the âyah immediately after the previous one, the real obstacle preventing the acceptance of their infâq is explained: “For, only this prevents their spending from being accepted from them: they are bent on refusing to acknowledge Allah and His Apostle, and never pray without reluctance, and never spend [on righteous causes] without resentment.”                                                                                            (Tawbah 9:54)
In fact, giving for the sake of Allah is actually receiving from Allah, for Allah grants joy from sharing to those who give for His sake. Allah grants them an opportunity to give and to share. Sharing is a good, noble deed. Committing good deeds makes one feel good, which is the first reward for doing good. Thus, being able to do good is a reward in and of itself. Nonetheless, Allah emphasizes many times that He prepared an extraordinary reward for good-doers. If Allah wants you to give something, do so immediately and be unhesitant, for Allah wants to actually give, not to take. Allah wanted Prophet Abraham to give his son Ishmael; Allah not only left Ishmael with Abraham, but also gave him Isaac.

Oruç nedir?

Savm’ın kök anlamı “tutmak” demektir. Farz olan savm, Kur’an’ın doğum ayı olan Ramazan boyunca fecirden gün batımına kadar yeme, içme ve cinsel ilişki gibi beşeri faaliyetlerden uzak durarak insanın içgüdülerini ve ayartıcı benliğini dizginlemesidir. Bununla amaçlanan sorumluluk bilincinin (takva) zirvesine ulaşan yolda bir merhale daha kat etmektir (2:183).
Oruç tutmak kendini tutmaktır. İnsanın başına ne geliyorsa kendini tutamadığı için gelir. Günahların kökeni, öfkesini tutamamak, nefsini tutamamak, şehvetini tutamamak, dilini tutamamak vb. gibi sebeplere dayanır.
Oruç ruhu beslemek için bedeni aç bırakmaktır. Bunun anlamı, insanın maddi yanının “ikincil” olduğunu vurgulamaktır. Birincil olan yanı akleden, düşünen, hatırlayan, öğüt alan, inanan, değer üreten, iyiyi kötüden ayıran yanıdır.
– Kur’an’ın doğum ayı olan Ramazan, neden beden aç bırakılarak ihya edilmektedir?
– Zira vahyin anlamına ulaşma faaliyeti, gövdemizle ilgili bir faaliyet değil, akleden kalbimizle ilgili bir faaliyettir. Kur’an’ın anlamına doğru yolculuk, bedenin değil aklın ayaklarıyla yapılacak bir yolculuktur. Bu yüzden Kur’an’ın doğum ayı olan Ramazan, bedenin değil ruhun beslenmesini öne alan bir ibadet ayıdır.

*İslam Nedir Kitabı’ndan alıntıdır.