image

ناماز مۇھەممەد ئەلەيھىسسالام بىلەن باشلانغانمۇ؟
ناماز مۇھەممەد ئەلەيھىسسالام بىلەن باشلانمىغان. قۇرئان ئىلگىرىكى پەيغەمبەرلەرنىڭ نامىزىدىن مەلۇمات بېرىدۇ. سالات كەلىمىسىنىڭ ئۆزى « دۇئا » ۋە « بەندە » دېگەنلىكتۇر. دۇئا تۇنجى ئىنساندىن تارتىپ بار بولۇپ، مۇھەممەد ئەلەيھىسسالام ئۆگەتكەن مەنىدىكى سالاتنىڭ ئىلگىرىكى پەيغەمبەرلەرنىڭمۇ بىلىدىغانلىقى ھەققىدىكى مەلۇماتلار قۇرئاندا يەر ئالماقتا.
سالات « ئىبادەت » مەنىسىدە، ئىلگىرىكى ۋەھىي مەنسۇپلىرىغىمۇ بۇيرۇلغان ( بەييىنە، 5 – ئايەت ).
سالات بارلىق پەيغەمبەرلەرگە بۇيرۇلغان ( ئەنبىيا، 73 – ئايەت ).
ئىسمائىل ئەلەيھىسسالام ئەھلىنى نامازغا بۇيرىغان ( مەريەم، 55 – ئايەت ).
سالات بەنى ئىسرائىلدىن ئېلىنغان بەش تۈرلۈك ۋەدىدىن بىرسىدۇر ( بەقەرە، 83 – ئايەت ).
مۇسا ئەلەيھىسسالامغا، تەۋھىدتىن كېيىن سالات بۇيرۇلغان ( تاھا، 14 – ئايەت ).
لوقمان ئوغلىغا سالاتنى ۋەسىيەت قىلغان ( لوقمان، 17 – ئايەت ).
مەريەم ئوغلى ئىسغا بۇيرۇلغان ئىككى پرىنسپتىن بىرسى سالات ئىدى ( مەريەم، 31 – ئايەت ).
قۇرئاننىڭ بۇ مەلۇماتىنى دەلىللەيدىغان بەزى مەلۇماتلار، كانونىك ئىنجىللاردىن بەزىلىرىدە ئۇچرايدۇ. مەسىلەن، ئىنجىل يازغۇچىلىرىدىن ماركوس، مەريەم ئوغلى ئىسا ئەلەيھىسسالامنىڭ ئاخىرقى كېچىسىنى بايان قىلغاندا، ئىسا ئەلەيھىسسالامنىڭ پېترۇس، ياقۇب ۋە يۇھاننا بىلەن بىرگە يۇرتىنى تاشلاپ يىراقلارغا كەتكەنلىكىنى ۋە « سەجدىدە دۇئا قىلىشقا باشلىغانلىقى »نى بايان قىلىدۇ ( 14:32،35 ). ماركوس بايان قىلغان « سەجدىدە دۇئا قىلىش » دېگىنى ئەسلىدە قۇرئان « سالات » دەپ ئاتىغان نەرسىنىڭ دەل ئۆزى. ماركوسنىڭ بۇ جۈملىسى، مۇسۇلماننىڭ نامىزىنىڭ ئەڭ يۇقىرى پەللىسى بولغان « سەجدە » نىڭ باشقىچە ئىپادىلىنىشى.